Artikel 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden (hierna Voorwaarden) wordt verstaan onder:
1. Onderneming: BV NOLLET Meubelmakerij-Schrijnwerkerij, rechtspersoon met zetel te 8740 Pittem, Molenakker 79, RPR Gent afdeling Brugge, gekend in de KBO onder nummer 0464.845.477.
2. Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een overeenkomst is aangegaan. Consument: een klant die een individu is en als privépersoon handelt.
3. Producten/Diensten: alle zaken die de Klant kan aankopen bij de Onderneming.
4. Bestelbon: de schriftelijke bevestiging van de bestelling die de Klant plaatst bij de Onderneming.
5. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling, en koop-verkoop van Producten/Diensten tussen de Onderneming en de Klant.
2. De Onderneming stelt deze Voorwaarden ter beschikking op de achterzijde van de Bestelbon en op de achterzijde van de factuur.
3. De Consument verklaart voorafgaandelijk of ten laatste bij de contractsluiting kennis te hebben genomen en deze Voorwaarden integraal en uitdrukkelijk te aanvaarden. Behoudens kennelijk tegenbewijs aanvaardt de andere Klant ze, indien niet uitdrukkelijk, impliciet door o.m. een aanbod te aanvaarden of factuur te betalen waarop zij staan vermeld, of door ze niet binnen een redelijke maar korte termijn te protesteren vanaf de ontvangst ervan.
4. De Klant erkent en aanvaardt deze Voorwaarden. Deze Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Onderneming en de Klant.
5. De Onderneming behoudt zich het recht voor de onderhavige Voorwaarden te allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voormelde website. Elke bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door de Onderneming van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie.
6. Indien de Onderneming gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Voorwaarden te eisen.
Artikel 3 – Aanbod en prijzen
1. Indien een offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit uitdrukkelijk vermeld.
2. De offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming bevat zodanige informatie, dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
3. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten/Diensten steeds in euro (€) en exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant. De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de aanvaarding van de bestelling.
4. De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
5. De Onderneming heeft het recht de prijs van de Producten/Diensten te verhogen.
6. De meerwerken zijn enkel “in regie” per uur. Meerwerken zijn alle extra werken die niet in de offerte voorzien zijn.
7. De Klant kan geen aanspraak maken op een korting bij contante betaling.
8. Indien de dienstverlening plaatsvindt in opdracht van meerdere personen, zullen al deze Klanten hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijn tot betaling van de betaling van de erelonen, kosten en vergoedingen, en dit ongeacht aan wie de Onderneming haar factuur heeft gericht. Ook wie een bestelling plaatst met verzoek deze aan derden in rekening te brengen, is hoofdelijk en ondeelbaar gebonden.
Artikel 4 – Bestelling
1. De Onderneming maakt van elke bestelling een Bestelbon op in tweevoud, waarvan de ene voor de Klant en de andere voor de Onderneming bestemd is.
2. De Klant wordt als de enige verantwoordelijke voor de bestelling en de betaling beschouwd. Indien de bestelling is uitgevoerd door een derde, wordt dit geacht in naam en voor rekening van de Klant te zijn gebeurd.
Artikel 5 – Levering en plaatsing
1. De Onderneming neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de bestellingen. Er gelden geen specifieke levertermijnen, levering gebeurt binnen een redelijke termijn.
2. De levering aan de Klant vindt plaats op het ogenblik dat de Producten/Diensten ter beschikking worden gesteld aan de Klant op het door hem opgegeven adres dan wel op enige andere plaats voorafgaandelijk overeengekomen door de Onderneming en de Klant. Op dat ogenblik gaat dus ook het risico van verlies of beschadiging van de Producten over op de Klant.
3. De werf dient door de Klant normaal toegankelijk gemaakt te worden om de normale uitvoering van de werken mogelijk te maken. Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen aangerekend worden.
4. De Klant dient te voorzien in water, elektriciteit, verwarming en sanitaire verwarming en moeten aanwezig bij aanvang van de werken.
5. Alle gevallen van overmacht, of vertraging veroorzaakt door de Klant (zoals wijzigingen in de opdracht) of door derden (incl. leveranciers), verlengen de leveringstermijn, zonder recht op vergoeding.
6. De termijnen voor levering of uitvoering zijn onderhevig aan vele factoren, zoals de tussenkomst van derden. Partijen komen overeen dat deze termijnen indicatief zijn, die door de Onderneming in de mate van het mogelijke en naar redelijkheid worden gehanteerd en gerespecteerd. Een afwijking ervan is niet per definitie een wanprestatie en geeft de Klant dus niet per definitie het recht enige schadevergoeding te eisen of het contract eenzijdig te beëindigen. De Klant verklaart dat dit indicatief karakter, in redelijkheid, de manier is waarop ook hij wil afspreken en geenszins is te aanzien als het eenzijdig bepalen of wijzigen van deze termijnen door de Onderneming.
7. Indien wel een strikte leveringstermijn wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden zal de Klant de beëindiging ervan alleen kunnen eisen indien de Onderneming in gebreke werd gesteld haar verplichtingen binnen een redelijke termijn, aangepast aan de omstandigheden, uit te voeren, met dien verstande dat de Klant geen enkele schadevergoeding van de Onderneming kan eisen indien de uitvoering van de verplichting alsnog binnen deze redelijke termijn is geschied.
8. Indien de Onderneming ook niet in die redelijke termijn kon leveren, zal de Onderneming aan de Consument een interest verschuldigd zijn ten titel van enige schadevergoeding, berekend op de waarde van de niet geleverde goederen of prestaties, aan dezelfde interestvoet die de Consument verschuldigd is bij laattijdige betaling. Partijen achten deze vergoeding lastens de Onderneming gelijkwaardig.
9. De Klant die geen Consument is, dient zijn schade te bewijzen, doch de eventuele vergoeding is beperkt tot de bedragen die door de Onderneming aan een Consument zouden zijn verschuldigd in dezelfde situatie. Het overschrijden van de termijn voor levering of uitvoering ontslaat hem niet van de verplichting tot afname van de goederen of prestaties.
10. Levering is niet inbegrepen in de prijs. Zo de Onderneming levert buiten haar zetel, gebeurt dit aan marktconforme regieprijzen, discretionair te beoordelen. Alle goederen reizen (m.i.v. lossen) voor rekening en op risico van de Klant.
Artikel 6 – Factuur en betaling
1. De betaling door de Klant aan de Onderneming voor de aankoop van een of meerdere Producten/Diensten geschiedt op het ogenblik dat de Klant de bestelling plaatst, brengt de Onderneming het totaal verschuldigd factuurbedrag in rekening. Dit bedrag is op dat ogenblik onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar door de Klant.
2. Elke factuur van de Onderneming aan de Klant vermeldt minstens het factuurnummer, de aankoopprijs van de Producten/Diensten, het toepasselijke BTW-tarief en de uiterlijke betalingstermijn.
3. Elke schuld die op de vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft door de Klant die geen Consument is, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een interest van 8% per jaar opbrengen, te rekenen vanaf de vervaldag tot aan de dag van de betaling alsook een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd maken van 8% op de bij de vervaldag openstaande hoofdsom, met een minimum van 50 euro per hoofdsom, onverminderd het recht om een hogere schade te vorderen, en onverminderd het recht op vergoeding van de gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten.
4. Indien de Klant een Consument is, zal een interest verschuldigd zijn aan de rentevoet conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (i.e. de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten, zoals gedefinieerd door artikel 2 van die wet). Dit vanaf de eerste kalenderdag die volgt op de dag waarop een eerste herinnering aan de Consument wordt verzonden, indien de schuldeiser een KMO is.
5. Tevens zal in dat geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn als volgt: 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro; 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is; 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is.
6. Deze interesten zijn slechts opeisbaar en het schadebeding is pas verschuldigd na een ingebrekestelling op duurzame drager onder de vorm van een eerste herinnering conform art. XIX.2. WER en na het verstrijken van de respijttermijn die dit wetsartikel voorziet, als de Consument zijn schuld binnen deze termijn niet heeft betaald.
7. Dit betreft de kosten van minnelijke invordering en laat onverminderd het recht op vergoeding van de kosten van gerechtelijke invordering zoals gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten.
8. De eerste ingebrekestelling is kosteloos. Vanaf een tweede ingebrekestelling kan hiervoor een kost worden aangerekend van 7,50 euro vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten.
9. Een betaling wordt steeds aangerekend op de oudste openstaande factuur.
10. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.
11. Elke betaling zal worden toegerekend op de oudste openstaande factuur en de toegepaste aanmaningskosten ongeacht de vermelding bij de betaling.
Artikel 7 – Conformiteit van de Producten
1. De Onderneming verbindt er zich toe de bestelde Producten/Diensten te leveren vrij van gebreken.
2. Indien de Producten/Diensten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de Klant, of gebreken zouden vertonen, dient de Klant de levering op straffe van verval uiterlijk binnen de acht werkdagen schriftelijk te protesteren, bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de levering onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast van voormeld schriftelijk en tijdig protest ligt uitsluitend bij de Klant.
3. Er is geen sprake van een gebrek aan overeenstemming en/of enig ander gebrek in de zin van dit artikel indien (i) het gebrek het gevolg is van ongelukken, nalatigheid of verkeerd gebruik door de Klant, of (ii) de Klant voorafgaand aan de levering op de hoogte was van dit gebrek of daarvan redelijkerwijze op de hoogte had moeten zijn, en daar niettemin heeft mee ingestemd.
4. De Onderneming is niet gehouden de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken die zij niet kende. De Onderneming wordt echter geacht de gebreken te kennen waarmee de Producten behept zouden zijn, tenzij zij bewijst dat zij er geen kennis van had en evenmin redelijkerwijze van kon hebben.
Artikel 8 – Aansprakelijkheid
De Onderneming verbindt zich uitsluitend tot middelenverbintenissen, zelfs bij andersluidende rechtspraak of gebruiken in gelijkaardige casussen, behoudens wanneer dwingend recht zich daartegen uitdrukkelijk verzet.
De Onderneming is enkel aansprakelijk voor schade ingevolge haar opzet, haar zware fout of die van haar aangestelden (bij B2C ook die van haar lasthebbers) of, behoudens overmacht, het niet-uitvoeren van haar essentiële (B2B) of voornaamste (B2C) verbintenissen. Haar aansprakelijkheid is per schadegeval beperkt tot eenmaal het bedrag van de voor de uitvoering van de opdracht afgesproken of werkelijk gefactureerde prijs (hoogste van de twee). In de B2C-relaties steeds zonder afbreuk te doen aan de wettelijke aansprakelijkheid van de Onderneming bij overlijden of lichamelijk letsel van de Consument ten gevolge van een doen of nalaten van de Onderneming. Indien meerdere schadegevallen voortvloeien uit dezelfde fout, worden zij aanzien als één schadegeval. De Onderneming kan nooit aangesproken worden voor indirecte schade, zoals doch niet beperkt tot, financiële en commerciële verliezen, winstderving, verhoging van kosten, storing van de planning, storing in de software, verlies van de verwachte winst, kapitaal, cliënteel, e.a.
Artikel 9 – Eigendomsvoorbehoud
Producten en Diensten, al dan niet geïncorporeerd, waarvan werd afgesproken dat de eigendomsrechten overgaan op de Klant, blijven eigendom van Onderneming tot de volledige betaling van de hoofdsom door de Klant. Het is de Onderneming toegestaan om op de vervaldag onbetaalde goederen terug te halen zonder voorafgaande toestemming van de Klant. Alle risico’s zijn wel ten laste van de Klant vanaf de levering. Het gebouw dient voorzien te zijn van ramen en deuren met glas (water- en winddicht) en afgesloten te kunnen worden met een slot. De bewaking van de geleverde goederen valt ten laste van de Klant. De Klant verleent het recht aan de Onderneming om hiertoe zijn erf of werf te betreden.
Artikel 10 – Intellectuele eigendom
De Onderneming behoudt alle intellectuele eigendomsrechten en afgeleide rechten, rechtstreeks of onrechtstreeks in verband met haar dienstverlening of het resultaat is van haar dienstverlening, en behoudt ook de eigendomstitel van haar werkdocumenten. De Klant geeft toestemming aan de Onderneming om beeldmateriaal te nemen van alle gerealiseerde Producten, Diensten of onderdelen van het gebouw voor publicitaire doeleinden te gebruiken.
Artikel 11 – Privacy en GDPR
De Klant geeft de uitdrukkelijke toestemming aan de Onderneming om alle gegevens, nodig voor de opdracht, inclusief bijzondere persoonsgegevens (art. 8 en 9 GDPR), te verwerken in oin het kader van de samenwerking voor één of meer doeleinden.
Artikel 12 – Splitsbaarheid, matiging en nietigheid
Indien zou blijken dat een bepaling van de Voorwaarden of een Overeenkomst in rechte geheel of gedeeltelijk ongeldig, nietig of overdreven is, komen Partijen overeen dat deze bepaling automatisch herleid zal worden, en/of dat Partijen of de rechtbank (ambtshalve of op verzoek) deze bepaling zullen herleiden, tot hetgeen wettelijk maximaal toegestaan is en/of de ongeldige of nietige of overdreven bepaling zal vervangen alsof zij er steeds in de gemilderde en/of geldige versie heeft gestaan, een geldige versie die het dichtst aanleunt bij de werkelijke en oorspronkelijke bedoeling van de Partijen, doch zal dit niet de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg hebben (behalve wanneer het gehele artikel, respectievelijk de gehele overeenkomst, zonder die clausule niet meer kan blijven voortbestaan).
Artikel 13 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De contractuele relatie tussen de Onderneming en de Klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de bevoegde rechtbank.